Co najczęściej psuje się w automatycznych skrzyniach biegów?

15 sie , 2019 Motoryzacja

Co najczęściej psuje się w automatycznych skrzyniach biegów?

Postanowiliśmy sprawdzić jakie elementy zainstalowane w automatycznych skrzyniach biegów psują się najczęściej, wymagając od nas wydania sporych pieniędzy na naprawę. Automat bowiem znacznie różni się od skrzynie ręcznej, gdzie wszystko jest proste i właściwie nie ma się specjalnie co zepsuć. Zobaczmy więc jakie części są wyjątkowo wrażliwe na złe traktowanie.

Sprzęgła konkretnych biegów

Budowa skrzyni automatycznej opiera się na specjalnych koszach, z których każdy zawiera zestaw sprzęgieł, odpowiedzialny za załączenie konkretnego biegu. Sprzęgła te pracują w oleju i nie mają wiele wspólnego z tym sprzęgłem, które znajduje się w tradycyjnej skrzyni ręcznej. Składają się z wielu tarczek z materiałem ciernym, oraz stalowych przekładek. By włączyć bieg, ciśnienie oleju kierowane jest na kosz, w którym tarczki ściskane są z przekładkami. Automatyczne skrzynie biegów mają takiego rodzaju sprzęgieł nawet kilkanaście. Jeśli jeździmy bardzo agresywnie i nie wymieniamy oleju na czas, to materiał cierny na tarczkach ulegnie szybkiej degradacji. Sprzęgła nie będą potrafiły przenieść pełnego momentu obrotowego silnika, zaczną się ślizgać, co rozpocznie ich lawinowe niszczenie.

Hydrauliczna płyta sterująca

Każda skrzynia automatyczna posiada „mózg”, który steruje jej pracą. Dawniej była to czysto hydrauliczna płyta z różnymi zaworkami, które miały za zadanie podawać olej pod ciśnieniem do konkretnych elementów wykonawczych. Dziś do płyt weszło sporo elektroniki, stosuje się elektrozawory, którymi zawiaduje zewnętrzny komputer, umieszczony w komorze silnika, a czasami w kabinie pojazdu. Tutaj znów – jeśli nie wymieniamy oleju wystarczająco często, to malutkie kanaliki w owej płycie zatkają się szlamem. Sprawi to, że na przykład nie będą mogły się włączać poszczególne przełożenia. Naprawa automatycznych skrzyni biegów z uszkodzona płytą sterującą również nie jest tania, choć nie aż tak droga, jak wymiana sprzęgieł w koszach od konkretnych przełożeń.

Jak możemy się przekonać, by uniknąć wszystkich powyższych kłopotów trzeba przede wszystkim zmieniać olej regularnie, a także jeździć zachowawczo. Zwłaszcza na zimnej skrzyni nie powinniśmy mocno wciskać gazu, o czym mówiliśmy też w jednym z pozostałych poradników. Wtedy materiał cierny na tarczkach sprzęgłowych wystarczy na całe życie automatu, a płyta sterująca nie zapcha się nieczystościami.


Dodaj komentarz